Skriva en ansökan
Inom vilket verksamhetsområde vill du arbeta? Vill du ha en fast anställning eller lockas du av tanken på att jobba på projektbasis? Ju mer du vet om dig själv och din motivation, desto lättare kommer du att kunna hitta jobbet som passar dig.
Har du hittat en intressant tjänst via en annons? Ring den inom organisationen som står som kontaktperson i annonsen. Du får då chansen att presentera dig själv, du har chans att ställa frågor om jobbet och du har en kontakt att hänvisa till i din ansökan. Se också till att du får möjligheten att berätta lite om dig själv under samtalets gång och försök visa på ditt intresse.
En ansökan består av ett brev där du presenterar dig själv och en meritförteckning/CV.
Ansökan bör vara lättläst, luftig och felfri. En bra norm är att anpassa ansökans form och innehåll efter det arbete du söker. För att göra brevet överskådligt är det smart att lätta upp med underrubriker. På ett A4 -pappers utrymme ska du försöka sammanfatta dig själv, dina erfarenheter och varför du söker jobbet och, inte minst, göra arbetsgivaren så nyfiken på dig att du sedan blir kallad till en intervju.
Det är viktigt att du besvarar två frågor i ditt brev.
- Varför är du den lämpligaste kandidaten?
- Varför vill du ha jobbet?
På detta sätt visar du att du har kompetens och motivation och det är brevets viktigaste uppgift. Kom ihåg att inget jobb är det andra likt och därför kan inga ansökningsbrev vara det andra likt. Brevet bör aldrig vara längre än ett A4-papper; kort och koncist och intresseväckande. Det som finns med i din CV/Meritförteckning behöver inte vara med i ditt brev. De två ska komplettera varandra.