2019-04-23 14:23

Påverkansarbete, Debattartikel

Debatt: Barn i behov drabbas när elevhälsan sviker

Elever med funktionsnedsättning har sämre måluppfyllelse i skolan än andra elever. Därför behöver regeringens utredning om elevhälsan presentera åtgärder för att skapa en fungerande skola för alla. Det skriver bland annat ordförande Stefan Jutterdal i en debattartikel hos Dagens Samhälle.

Debattartikeln i fulltext

Under de senaste åren har stora brister inom elevhälsan uppmärksammats. Därför tillsatte regeringen för snart två år sedan utredningen Bättre möjligheter för elever i de obligatoriska skolformerna att nå de kunskapskrav som minst ska nås, som bland annat haft till uppgift att kartlägga och analysera skolornas stöd- och elevhälsoarbete och lämna förslag på förbättringar, om man anser att det behövs.

Enligt Autism- och Aspergerförbundets skolenkät 2018 når enbart 45 procent av grundskoleeleverna med autism, skolans mål. Enkäten visar även på en ökande frånvaro som beror på olika brister i skolsituationen. Även Riksförbundet Attentions senaste skolenkät visar på liknande siffror, men också att bara knappt två av tio föräldrar med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar uppger att barnet får det stöd som det behöver.

Specialpedagogiska skolmyndighetens nationella kartläggning visar att 93 procent av grundskoleeleverna med språkstörning erbjuds plats i den ordinarie skolan med begränsad tillgång till alternativa lösningar. Endast 54 procent av grundskolorna uppger att eleverna med språkstörning uppnår kunskapskraven i viss utsträckning. Det duger inte.

Svensk skola behöver en reformerad elevhälsa. Därför vänder vi oss nu direkt till regeringens särskilda utredare Kerstin Hultgren med förhoppning om att de förslag vi presenterar här inkluderas i det slutbetänkande som kommer att överlämnas till utbildningsdepartementet senast den 30 juni i år. Alla elever ska känna sig delaktiga i skolan. Så är det inte idag.

Vi har därför tre konkreta förslag:

  1. Elevhälsans grunduppdrag och själva utgångspunkt måste vara att se till att lär- och skolmiljön fungerar för alla elever. Skolan ska vara universellt utformad, i enlighet med FN:s Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, vilket bör skrivas in i skollagen. Detta ska vara ett prioriterat område för huvudmän och skolledare. Det är själva grunden för en fungerande skola för alla elever. En universellt utformad miljö minskar dessutom behovet av extra anpassningar och särskilt stöd.

  2. Vi anser att det ska skrivas in skollagen att specialpedagogisk kompetens måste finnas inom elevhälsan. Kompetens om kognitiva funktionsnedsättningar måste också säkerställas. Dessa elever finns i alla skolor och i alla skolformer.

  3. Vi anser vidare att det behövs en breddad och fördjupad kompetens inom elevhälsan. Arbetsterapeuter, logopeder och fysioterapeuter är betydande komplement till de kompetenser som idag finns nämnda i skollagen. Detta när det gäller att skapa goda och hälsofrämjande skol- och lärmiljöer, möjlighet till fysisk aktivitet, utformning av hjälpmedel, anpassningar och särskilt stöd för elever med kognitiva svårigheter, men även för andra elevgrupper. Detta bör förtydligas med nya skrivningar i skollagen.

Idag är det de ekonomiska förutsättningarna som styr. Elevhälsan organiseras mer eller mindre med utgångspunkt från att alla elever har samma behov. Få skolor arbetar med elevernas egen delaktighet för att skapa en fungerande skolgång.

Vi har många kvitton på att det inte är hållbart. Det kostar i förlorade uppväxtår, krossade framtidsdrömmar och psykisk ohälsa hos individen och det kostar samhället enorma summor att så många inte når läroplanens mål. Ett led i att skapa bättre förutsättningar för fler elever att fullfölja sin skolgång är en förändrad och förbättrad elevhälsa. Det finns tyvärr inga genvägar.

Ulla Adolfsson
ordförande Autism- och Aspergerförbundet

Anki Sandberg
ordförande Riksförbundet Attention

Berit Robrandt Ahlberg
ordförande Afasiförbundet/Talknuten

Elisabeth Wallenius
ordförande Funktionsrätt Sverige

Ida Kåhlin
ordförande Sveriges Arbetsterapeuter

Stefan Jutterdal
ordförande Fysioterapeuterna

Ulrika Guldstrand
ordförande Svenska Logopedförbundet

Leo Gerdén
ordförande för Sveriges Elevråd

Senaste nyheterna

Ordförande Stefan Jutterdal på plats 16 på Maktlistan

2019-06-26 06:42

Fysioterapeuternas ordförande Stefan Jutterdal hamnar i år på plats 16 på Dagens Medicins Maktlista.

Ny rapport visar på stort behov av strukturerad kompetensutveckling

2019-06-25 09:42

Lön, Kollektivavtal, Påverkansarbete, Utbildning

Fysioterapeuter saknar ofta nödvändiga förutsättningar för kompetensutveckling och får själva...

Vem ska företräda dig på kongressen 2020?

2019-06-13 14:23

Påverkansarbete, Kongress 2020

Vem vill du ska företräda dig och ditt distrikt på kongressen 2020? Nu kan du nominera den person...

Nya kliniska riktlinjer för fysioterapi vid yrsel

2019-06-04 16:44

Forskning, Kliniska riktlinjer

Nu finns kliniska riktlinjer för fysioterapi vid yrsel publicerade. De tolv författarna har sökt,...

Nya beslut om momsskyldighet i Skatterättsnämnden

2019-05-29 11:05

Företagande

Med anledning av att Skatteverket från den 1 juli 2019 kommer att börja tillämpa det nya synsätte...