Använd avvikelserapporteringen i arbetsmiljöarbetet
Avvikelsehanteringen kan i högre utsträckning användas när det gäller brister i arbetsmiljön och resursfördelning. Ett bra arbete kring avvikelser i verksamheten bidrar även till en bättre arbetsmiljö.
Alla vårdgivare har en skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och arbeta förebyggande för att förhindra vårdskador. Allt som inte stämmer med den normala rutinen och det förväntade vårdförloppet ska räknas som en avvikelse. Det kan handla om alltifrån vård och behandling, till personalens situation och arbetsmiljö eller administrativa rutiner.
Brister i arbetsmiljö och resursfördelning
Det kan vara en god idé att använda avvikelsehanteringen i högre utsträckning när det gäller brister i arbetsmiljön och resursfördelning. Det kan exempelvis handla om brister i arbetsrutiner, i vårdens organisation eller i samarbete mellan olika enheter och verksamheter. Det är faktorer som i högsta grad påverkar resultatet och säkerheten för patienterna.
Ledarskap som främjar delaktighet
För att avvikelsearbetet ska få verklig effekt i verksamheten med en säkrare vård- och arbetsmiljö, så krävs dock mer än en systematisk inrapportering. Det handlar bland annat om ett ledarskap som främjar delaktighet och ger möjlighet för alla medarbetare att ta del av och reflektera kring erfarenhet och återkoppling från avvikelsehanteringen. Det krävs att medarbetarna pratar om hur de gör, varför och när, för att minimera riskerna i den egna verksamheten.
Prata gärna med dina kollegor, fackliga företrädare och chefer om hur ni kan få ett ännu mer effektivt arbete kring avvikelser och risker på er arbetsplats. Välfungerande rutiner för inrapportering, erfarenhetsutbyte, reflektion och uppföljning kan bidra till goda konsekvenser för er arbetsmiljö.
Områden där avvikelsehantering kan användas i större utsträckning
- Fördröjd eller felaktigt utförd undersökning, vård eller behandling.
- Utebliven undersökning eller behandling.
- Brister i arbetsrutiner, i vårdens organisation eller i samarbete mellan olika vårdenheter, organisationer och huvudmän.
- Bristande eller otillräckliga resurser (till exempel kompetens, bemanning, lokaler, utrustning).