Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Sjukskrivning

När du är sjukskriven från arbetet kan du ha du rätt till sjuklön och, sedermera, sjukpenning. De första 14 dagarna betalar arbetsgivaren din sjuklön. Sjuklönen motsvarar 80 procent av din vanliga lön. Därefter är det Försäkringskassan som betalar ut sjukpenning.

Sjuklön

Sjuklön och karensavdrag regleras i lagen om sjuklön, men det kan också finnas mer förmånliga villkor i kollektivavtalen. Om du är sjukskriven har du rätt till sjuklön från din arbetsgivare de första 14 dagarna i sjukperioden. Det görs först ett karensavdrag, som motsvarar 20 procent av din sjuklön för en genomsnittlig arbetsvecka.

Från och med dag 8 behöver du lämna in ett sjukintyg för att få fortsatt sjuklön. Om arbetsgivaren har så kallade särskilda skäl kan den kräva sjukintyg tidigare.

Om du blir sjuk igen

Om du blir sjuk igen inom fem kalenderdagar räknas det som en fortsättning på den tidigare sjukperioden – och då ska inget nytt karensavdrag göras. Om du däremot blir sjuk på nytt efter fem kalenderdagar, räknas det som en ny sjukperiod. Då görs ett nytt karensavdrag och en ny sjuklöneperiod börjar.

Sjukpenning

Från sjukdag 15 finns möjlighet att ansöka om sjukpenning hos Försäkringskassan. Din arbetsgivare måste ha sjukanmält dig till Försäkringskassan innan du kan ansöka. Då kan du ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan. Sjukpenningen motsvarar 80 procent av lönen upp till ett inkomsttak som motsvarar en årslön om tio prisbasbelopp.

Om din arbetsplats har kollektivavtal kan du, utöver sjukpenningen från Försäkringskassan, ha rätt till en kompletterande sjuklön från din arbetsgivare.  Villkoren för tillägget, och hur länge det gäller, kan skilja mellan kollektivavtal. Kolla därför i ditt kollektivavtal för att se vad som gäller i din situation.

Arbetsgivarens ansvar vid sjukskrivning

Om du blir sjukskriven har din arbetsgivare ett ansvar att stötta dig i att kunna återgå i arbete. Det kallas för arbetslivsinriktad rehabilitering och syftar till att du så snart som möjligt ska kunna återgå till arbetet.

Senast 30 dagar efter din första sjukdag ska arbetsgivaren ta fram en plan för återgång i arbete, om det bedöms att du kommer vara sjukskriven i minst 60 dagar. Planen ska göras tillsammans med dig, och du har rätt att vara delaktig i utformningen. Om din arbetsgivare inte har tagit initiativ till detta, kan du själv fråga efter planen.

Rehabiliteringsplanen ska bygga på dina individuella förutsättningar och behov. Ibland kan det handla om att dina arbetsuppgifter tillfälligt eller permanent behöver anpassas, till exempel genom förändrade arbetsuppgifter, arbetstider eller hjälpmedel. I vissa fall kan även omplacering till ett annat arbete inom organisationen bli aktuellt.

Arbetsgivaren ansvarar för de åtgärder som kan genomföras inom eller i nära anslutning till den egna verksamheten. Ansvaret omfattar inte medicinsk rehabilitering – det är hälso- och sjukvårdens ansvar – men arbetsgivaren ska samverka med exempelvis vården, Försäkringskassan och andra aktörer för att insatserna ska bli så effektiva som möjligt. Vilka insatser som är möjliga och rimliga beror bland annat på arbetsplatsens storlek, arbetsgivarens resurser och dina egna förutsättningar att medverka i rehabiliteringen.