Vad händer vid arbetsbrist?
Vad händer när arbetsgivaren varslar om att medarbetare kommer att sägas upp på grund av arbetsbrist?
När arbetsgivaren måste spara och varslar om att medarbetare kommer att sägas upp är de skyldiga att kalla till förhandling med de fackliga organisationer som har medlemmar som berörs av förändringarna.
Så här går det till:
- Arbetsgivare och fack diskuterar den uppkomna situationen tills man är överens om att det föreligger arbetsbrist. Arbetsbrist uppstår då en verksamhet har brist på pengar eller brist på arbetsuppgifter eller att tjänster/befattningar försvinner.
- Arbetsgivaren ska se över möjligheten till omplacering innan turordningsförhandlingar inleds. Det är viktig att klargöra vilken kompetents varje anställd har när tjänsterna som är kvar ska fördelas. De som har längst anställningstid har förtur, men man måste även uppfylla kraven på tillräcklig kompetens för att vara aktuellt för en tjänst.
- Arbetsgivaren gör ett första utkast där de presenterar den bemanning de önskar behålla. Vi granskar deras förslag, kontrollerar att de utgått från varje anställds kompetens och anställningstid och följer upp med den information vi har.
- Om alla berörda har tillräckliga kvalifikationer för att göra anspråk på de tjänster som ska finnas kvar så avgör anställningstiden vilka som blir kvar.
- Arbetsgivaren ger besked till berörda personer innan man informerar hela personalen. Medlemmen har alltid möjlighet att föra en dialog med sin fackliga företrädare innan man återkopplar till arbetsgivaren.
När det saknas lokala företrädare så är det Fysioterapeuterna på central nivå som företräder medlemmarna gentemot arbetsgivaren.
När förhandlingarna är klara kan det vara möjligt för den som blir arbetslös att få hjälp från omställningsfonden för att komma vidare.
Det är viktigt att anmäla sig direkt till Arbetsförmedlingen och a-kassan.
Glöm inte heller att ansöka om inkomstförsäkring, som ingår i ditt medlemskap i Fysioterapeuterna.